Το άρθρο το οποίο είναι η βάση της συζήτησής μας εδώ, δεν κάνει quote λεγόμενα της διοίκησης της Aegean, συνεπώς το τι ειπώθηκε και τι κατάλαβε ο καθένας είναι πολύ υποκειμενικό. Εξηγούμαι:
1. Δεν αναφέρθηκε πουθενά ότι πρόκειται για ανανέωση του στόλου, αλλά απλά για την επόμενη παραγγελία αεροσκαφών.
2. Αμφιβάλλω ότι άνθρωπος της διοίκησης χαρακτήρισε "ολοκαίνουργια" τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.
Πέραν αυτών, για να μπορέσει να κάνει κανείς κάποια πρόγνωση σχετικά με το τι θα επιλέξει η Αegean, πρέπει να έχει υπόψην του τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί (τα παρακάτω είναι προσωπικές μου υποθέσεις και βασίζονται σε προσωπική εμπειρία).
Η Aegean θα προσλάβει έναν εξωτερικό οικονομικό σύμβουλο, ο οποίος θα κάνει το οικονομικό μοντέλο της επένδυσης και με βάση τα συμπεράσματα, θα έρθει ένας άλλος εξωτερικός τεχνικός σύμβουλος, να συντάξει το αίτημα ζήτησης (RFP). Όλα αυτά εφόσον επιλεγεί η διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού. Άμα επιλεγεί η απευθείας παραγγελία, τα περισσότερα από τα παραπάνω δεν ισχύουν. Θα μου πεις γιατί να γίνει διαγωνισμός; 1ον για καλύτερο τίμημα και 2ον για να επιτευχθούν ευννοικοί όροι χρηματοδότησης, κάτι το οποίο συμβαίνει πιο έυκολα αν ακολουθείς διεθνή standards. Σε αυτό το σημείο, χωρίς να γνωρίζω κάτι περισσότερο, θεωρώ απίθανο να μην επηρεάζονται οι όροι χρηματοδότησης από τα capital controls.
Προχωράει ο διαγωνισμός. Τα δύο κυριότερα κριτήρια είναι το κόστος κτήσης και το κόστος λειτουργίας. Όποιος κατασκευαστής βελτιστοποιήσει αυτές τις δύο παραμέτρους κερδίζει το διαγωνισμό. Πιστεύω οι προσφορές των 2 κατασκευαστών θα είναι πολύ κοντά, οι διαφορές στα μεγέθη κατά πάσα πιθανότητα θα είναι τόσο μικρές ώστε η τελική απόφαση δεν θα βασιστεί σε αυτές. Κάπου εδώ μπαίνει η πολιτική όπως προαναφέρθηκε και τολμώ να πω πως η Airbus θα "επιλεγεί" ως προμηθευτής.
Επίσης μια παράμετρος είναι και η επιλογή του κινητήρα, η οποία αποτελεί διαφορετικό αντικείμενο διαπραγμμάτευσης με τον κατασκευαστή του κινητήρα και όχι την Airbus ή την Boeing.